tiistai 12. kesäkuuta 2007

Pakeneva lehdokki eli bongarin paranoia

Luin lapsena jostain hempeästä tyttöromaanista kuvauksen ihanaisesta lehdokista: miten se kukkii herkän valkoisena ja tuoksuu hurmaavasti kesäyössä. Tuo kuvaus on piinannut minua aikuisvuosiin, ja olenkin vuosia yrittänyt bongata lehdokin, tuloksetta. Olen hiippaillut lehdoissa, vaellellut niityillä ja rymynnyt kuusikoissa. Kerran ehdin villiintyä innosta, mutta turhaan. Kyseessä oli talvikki. Varsin viehkohan sekin on, mutta ei se mikään lehdokki ole silti. Eikä ole sekään sulokas maariankämmekkä, johon törmäsin muutama vuosi sitten – vaikka onkin lehdokin tapaan orkidea.

Turhautuminen alkaa vaivata. Luontokirjojen mukaan lehdokki on yleinen, ei kovin ronkeli kasvupaikkansa suhteen ja kukkii kesäkuussa. Olisihan minun kaiken järjen mukaan jo pitänyt siihen törmätä, etenkin kun lehdokin pitäisi paikallaan pysyvänä olla huomattavasti helpompi bongattava kuin esimerkiksi talitintti, joka hyppelee sinne tänne taukoamatta, milloin ei lentele taivaan tuulissa. Olenkin alkanut pohtia, josko koko lehdokkia on olemassakaan. Mitä jos se onkin samanlainen olio kuin joulupukki: kaikki ovat sen muka nähneet, mutta julkinen salaisuushan on, että [Korvatunturin sensurointitoimisto iski tähän].

Onko kukaan koskaan todistettavasti nähnyt lehdokkia? Elävässä elämässä, valveilla ja selvinpäin? Missä muka?

* * *

Tänä vuonna olen lähestynyt innokkaan toiveikkaana muun muassa koiranputkea, siankärsämöä ja valelehdokiksi nimittämääni kasvia, joka on henkensä heittänyt risukko kellastunein lehdin. Sääret ovat raapaleilla, päänahka hyttysten rei'ittämä ja mieli melkoisen myrtynyt. Lehdokki vaan pakenee. Tai piiloutuu. Ehkä tuossa kuvassakin on jossain kohtaa lehdokki kätkeytyneenä, minä vain en sitä näe.

Helpommalla luultavasti pääsisin, kun yrittäisin hankkiutua tästä päähänpinttymästä eroon, mutta ehkä siltikin vielä, vaikka varmuuden vuoksi, tiirailen lähipusikkoja.

Jos siis kuulette Pirkanmaan metsistä vienoa (pahempaa) kiroilua, se olen luultavasti minä vain, säntäilemässä platanthera bifolian perässä – vaikka alankin epäillä koko lehdokin olevan maailmanluokan huijauksen.

13 kommenttia:

Kipa kirjoitti...

Melko tarkat koordinaatit lehdokeille löytyy mm. Kalvolan luonto-oppaasta sekä Hauhon luonto-oppaasta, jotka verkostakin saatavilla.

Sielläpäin ainakin joskus nähnyt - ja tuoksutellutkin jopa :)

Ohari kirjoitti...

Kipa, kiitos! Katselin jo tuota Kalvolaa sillä silmällä, että taitaapa olla luontoretki edessä. Jos kerran lehdokki ei tule Oharin luo, Ohari menee lehdokin luo, niin se on.

HomoElma kirjoitti...

Hei homokkeeni!
Kuule, mulla on Lehdokkeja sängyn alla. Siitä niitä kasvaa ihan villinä. Tuu vaikka kattomaan jos et usko. Kun mun on niin kovin vaikeaa saada sängynalustaani mitenkään järkevästi pakattua mihinkään nääs. Tule tule ;)

Ohari kirjoitti...

Ärmäin Elmä! Ei kykään vöi västystää tömmöistä kytsyä, senkin hypsytin! Tylen, töttäkäi tylen!

Obeesia kirjoitti...

Naapureiden mukaan lähimetsikössä kasvoi vielä 1970-luvulla lehdokkeja, mutta ne poimittiin sieltä loppuun.

Naapurikunnan puolella olen itse nähnyt lehdokin. Se kasvoi maantien penkereellä ennen juhannusta. Sitä paikkaa on turha etsiä: tietyö raastoi sen.

Saara kirjoitti...

Ohari, mä kaappaan sut ens kerralla meidän saareen sinne Umpimähkän hujakoille, lehdokkiapajille. Kirjoitinkin siitä viime kesänä :)

http://saaranblogi.blogspot.com/2006_07_01_archive.html

Saara kirjoitti...

Eikäku mä katkasen ton linkin, joka on muutenkin väärällään.

http://saaranblogi.blogspot.com/2006/07/
kesmuistoja-ainakin-osa-1.html

Anonyymi kirjoitti...

Herrajjumala mikä mua vaivaa. Ensin luin tuon yhden aiemman otsikon "pesuaine- ja jäätelömehua" ja tämän otsikon luin "paneva lehdokki eli bongarin paranoia". Jumankauta. Tää on joku assosiaatiohäiriö, lieneekö sidoksissa sun seks...teksteihin!

Ilona

Ohari kirjoitti...

Obeesia ja Saara, hienoisen lehdokkikateuden lisäksi annatte toivoa. Ehkä sittenkin vielä jonain päivänä... Alkaa iskeä paniik, sillä tämän vuoden lehdokkibongailumahdollisuudet alkavat käydä vähiin.

Ilona :-D Hassua kyllä, luen itsekin pesuaineet ja jäätelöt mehuksi ja mietin joka kerran omaan blogiin tullessani, omia tekstejäni silmäillessäni, mitä ihmettä olen oikein ajatellut.

Anonyymi kirjoitti...

Hehheheheee :D

Tuo oli jo kyllä hauskempaa kuin minun väärinlukemiseni :D

Go, woman, go! ;)

Halipali
Ilona

pirkko kirjoitti...

Kävimme eilen illalla (070707) katsomassa lehdokkeja, joita on tapanani joka kesä käydä moikkaamassa. siellä oli viellä kuusi kukkaa hengissä. ehkä olin jo hieman myöhässä. Tavallisesti lehdokkiretken teen juhannuksen aikoihin. Asun Jyväskylästä 20 km lounaaseen. Jos kiinostaa, niin ota pian yhteyttä vaikka jo tänään, niin keskiviikkona-torstaina voin näyttää ne sinulle. Perjantaina olen jo matkoilla, menemme Öölantiin ja siellä on kuulema maariankämmeköitä wau...
pirpih@yahoo.co.uk

Ohari kirjoitti...

Pirkolle hyvää matkaa ja yksityismeili :-)

Anonyymi kirjoitti...

Hei ,kyllä kuule Lehdokkia knnattaa etsiä ja niitä ihan oikeasti on olemassa.Meidän mökkitontilla Korpilahdella niitä on ainakin 9kpl.Just Juhannuksen aikaan ne tuoksuu huumaavasti illalla.Naapurin rouva ne keksi,kun tuli meille saunomaan ja mentiin jäähylle,niin hän sanoi,että sulla on kyllä jossain täällä lehdokkeja.Tuoksu paljasti ja niin lähdimme löytöretkelle.Olen ihastunut niihin.Toivon,että sinua vielä onnistaa.