keskiviikko 17. lokakuuta 2012

Automaattikorjausahdistus

Rakkaat ohjelmistovalmistajat, ohjelmoijat, suunnittelijat, kehittäjät ja te kaikki muut, jotka askartelette tietokoneohjelmien ja -ohjelmistojen parissa, lähestyn teitä taas kerran toiveikas puna kasvoillani universumin mittasuhteissa mitättömässä mutta minulle henkilökohtaisissa arkisissa toimissani tärkeässä asiassa.

Olen kuullut tuolta, että muutama muukin painii samojen työlääntymisten kanssa*.

* * *

Ei, en nyt tällä kertaa pyydä, että tallettaisitte sveitsiläiselle tililleni neljä, neljäsataa tai neljätuhatta euroa, koska nigerialainen isotätini on vakavasti sairaana, tuli hallavuosi, kato, lama ja sauna paloi ja maksan varppina ens viikolla valtavien korkojen kans. Voitte laittaa rahapussinne ja verkkopankkinne syrjään.

* * *

Oikeastaan pyydän, että tekisitte vähemmän.

* * *

Olette ystävällisesti rakennelleet erilaisiin tekstinkäsittely-, esitys-, taitto- ja taulukkolaskentaohjelmiin – varmasti muihinkin – hienoja ominaisuuksia, jotka korjaavat käyttäjän tekemiä virheitä. Siinä sivussa korjaantuu kuitenkin sellaistakin, minkä ei olisi niin väliksi.

Hienosti korvaantuu kaksi perättäistä isoa alkukirjainta yhdellä isolla ja yhdellä pienellä, kuten SM-kisat Sm-kisoiksi. Pisteen jälkeinen pieni alkukirjain vaihtuu kivasti itsekseen isoksi esim. Näin. Joissain kohteliaisuussyistä nimeltä mainitsemattomissa ohjelmissa on jopa järjettömän nerokas viivan korjaus: jos yhdyssanan määriteosa on sanaliitto tai se jätetään toiston vuoksi pois, yhdysviiva korvautuu ajatusviivalla, esimerkiksi vihaan pakkokorjauksia –asenne tai viivavirheärsytys ja –kilari.

* * *

Joskus on tilanteita, jolloin korrekteistakin automaattikorjauksista on haittaa. Esimerkiksi silloin ne ovat riesana, kun käsitellään toisten kirjoittamaa tekstiä juurikin sillä silmällä, että tutkaillaan poikkeamia standardista.

* * *

Pahoittelen, jos kuulostan hiukan ärtyneeltä. Myönnän toki, että automaattikorjauksista voi olla hyötyäkin, varmasti on. Itsekin joskus kirjoitettuani katson, montako punaista aaltoviivahäkkyrää tekstistä löytyy ja mitä ne ovat. Valitettavan usein kuitenkin kirjoitusvirheet ovat semanttisia, rektiovirheitä tai taivutusvirheitä, jotka johtuvat esimerkiksi siitä, että lauserakennetta on muutettu eikä kaikkia lauseenjäseniä ole hoksattu kääntää oikealle tolalle. Näitä ei automaattikorjaus osaa korjata eikä edes ilmaista. Teksti on aina kuitenkin luettava ihan itse, ja vielä ajatuksella. Yök.

* * *

Tiedän, että te hyvät ohjelmoijat tarkoitatte vain hyvää. Tiedän, että olette innokkaita parantamaan maailmaa ja tekemään enemmän, tarjoamaan enemmän ominaisuuksia.

Arvioinkin siis, että pyyntöni tehdä vähemmän – jättää automaattikorjaukset kokonaan pois – ei saa kannatusta. Ei se, rehellisyyden nimissä, saa ehkä kannatusta käyttäjiltäkään, ei edes minulta, vaikka juuri tällä hetkellä olisinkin valmis syöttämään automaattikorjauksen koiralle, heittämään silppuriin tai lahjoittamaan Jyrki Kataiselle, yksinoikeudella. Siksi tarjoankin kivan vaihtoehdon, joka ehkä ja toivottavasti tyydyttää sekä innokkaita ohjelmoijia että automaattikorjauksen älyttöm diktatu avustukseen ainakin silloin tällöin haluttomia kirjoittajia.

Jospa laittaisitte ohjelmistoon näkyvälle paikalle valintaruudun. Ruudun ruksittamalla kaikki, ihan kaikki, automaattiset korjaukset menisivät pois päältä.

[x] Kiitos tarjouksesta. En nyt kuitenkaan tällä kertaa halua käyttää yhtään hienoa automaattista korjaustoimintoa ja helpottaa elämääni.

* * *

Ajatella, ettei joka kerran tarvitsisi käydä valikoita läpi ja muistella, mitkä kaikki toiminnot juuri tässä ohjelmassa tällä koneella täytyy kytkeä pois päältä, ettei huolellisesti pidelty pitkähkö teksti sekoa täysin jo avausvaiheessa.

* * *

*) Painii työlääntymisten kanssa? Tosi-tv-formaattia pukkaa arjesta ihan itsekseen kuin finniä teinin nenänpielestä. Tule ja puserra!

17 kommenttia:

Zepa kirjoitti...

Niin Oikein. En oo noihin hirveesti törmännyt mutta JOS niin heti menen nakkasemaan pois päältä. Myös kännykän automaagisen tekstinsyötön, josta sä btw tykkäät.

Pitää saada ite kirjoittaa.

Ohari kirjoitti...

Silloin se ei olekaan niin iso ongelma, jos aina käyttää yhtä ja samaa konetta, yhtä ja samaa ohjelmaa. Aika monissa sovelluksissa kumminkin säädöt pysyy päällä (mutta ei aina nekään).

Automaattinen täydennys ja muotoilu muuten menee ihan samaan settiin.

Kännyn T9-automaagi oli hieno ja avulias tosiaan silloin, kun puhelimessa oli näppäimiä 12 tai noin; nyt kun on qwerty ollut jo hyvänkin tovin, en tykkää, en tarvii enää enkä käytä, hyi olkoon.

Tiina kirjoitti...

Damn you autocorrect. Aiphonessa se itsekorjailu on ehkä eniten perseestä ikinä, mutta silti jostain masokistisesta syystä pidän sitä päällä. Kyllähän se ehkä kerran kymmenestä korjaa jonkun oikean virheen just niin kuin pitikin.

Tekstistä on pakko mainita, että kyllähän se taitaa olla asiakas loppuviimeksi, joka päättää, mitä ominaisuuksia ohjelmassa tulee olla. Tai Microsoftin tapauksessa Bill Gates. (No ei vaineskaan). Mutta ohjelmoija yleensä ohjelmoi justiinsa sitä mitä vaatimuslistassa vaaditaan. Ellei sitten tilanne ole niin onnellinen, ettei ohjelmoija olekaan osa koneistoa vaan itse koodaa omaa ohjelmaansa ottakaa tai jättäkää -periaatteella.

Ohari kirjoitti...

Optimitilanteessa on asiakas, joka päättää, käytännössä – tapahtuuko sellaista ikinä? Siis jos nyt asiakkaalla ylipäätään tarkoitetaan loppukäyttäjää eikä esim. tilaavaa osastoa tai muuta instanssia. M$ ei kai paljon kysele asiakkailtaan, mitä saisi olla, mutta eipä kysele Libre eikä Open Officekaan. Chromen kanssa juurikin taistelin, kun tulin ruokatunnilta takaisin sorvin ääreen, sorvin joka tietysti on vaihtunut sillä välin toiseksi. Niin älyttömän moni näitä kuitenkin kiroilee, että olisi nyt jonkun jo luullut tuottavassakin päässä sen tuskailun kuulleen.

Mutta tosiaan, ohjelmoijan kanssa melko läheisissä tekemisissä olevana tiedän, että aina hän ei pääse säätämään mielensä mukaan, siksi osoitankin sanani ohjelmistovalmistajille, ohjelmoijille, suunnittelijoille, kehittäjille ja kaikille muille, jotka askartelevat tietokoneohjelmien ja -ohjelmistojen parissa :-) Pitäisi tietysti vedota myös itseeni ja muihin asiakkaisiin: jättäkäämme tekstinkäsittelyohjelmat käyttämättä! Kirjoittakaamme seuraavat tekstimme käsin! (EI)

Tiina kirjoitti...

Joo ei, en tarkoittanut asiakkaalla loppukäyttäjää. :)

Viittasin siihen kohtaan tekstissä, että ohjelmoijat tarkoittaisivat vain hyvää. Ei ne tarkoita. Ne tekee just mitä niitä käsketään tai mitä niitä huvittaa. Siksipä, ahem, meitä käytettävyysihmisiä tarvittaisiin näissä projekteissa, mutta valitettavan moni ohjelmistofirma säästää justiinsa siitä kohtaa.

Ohari kirjoitti...

Hah, kyllä, olisi tuohon yhteyteen tosiaan pitänyt toistaa koko rimpsu :-)

Mutta juu, niin epäreilua kuin se onkin, näin loppukäyttäjän näkökulmasta myös käytettävyysihmiset kuuluvat tuohon settiin, vaikka joillain meistä saattaakin olla tieto siitä, että sisäisiä jännitteitä tässä porukassa on. Sen verran olen nyt tänä syksynä käytettävyyteen työntänyt käteni, että tiedän, ettei sen alan ihmisten tosiaankaan ole (aina) helppoa selittää valmistajalle, miksi hitossa asiat pitää tehdä niin kuin ne pitää tehdä. Joskus hämmentää myös se, että miten ne valmistajat (jumaliste) eivät tajua omaa etuaan: mitä parempi tuote, sen isommat manit. Käytettävyysporukan palkat on pieni menoerä siinä vaiheessa, kun tuote oikein kunnolla pamahtaa läpi tai säästää käytössä järisyttäviä summia oikein toimiessaan. Itte pitäis olla joka paikassa!

No, maailma on kahjo ja siinä on vaan elettävä.

Tiina kirjoitti...

Olin kerran exculla Tieto Oy:ssä. Siellä sanoivat, että käytettävyysihmisille heillä ei juuri ole töitä. No sen kyllä huomaa mm. VR:n ja Tampereen kaupungin kirjaston verkkosysteemien uudistuksista.

Mä en nyt edes ala tosta Piki-uudistuksesta. Voi että kun korpeaa. If it ain't broke, don't fix it...

Zepa kirjoitti...

Tiina, päivän naurut täst viimosesta! Tiedolla ei ole käytett... tsihiii! Räk-räk-räk! No ei näköjään!

Ohari kirjoitti...

Piki on ollut kyllä suorastaan traaginen uudistus, josta on näkynyt kirkkaasti ja kauas, että ei ole paljon käyttäjää ajateltu. Erityisesti hakulausekkeen näyttäminen isossa lootassa käyttäjälle on aiheuttanut ääneenhihityksiä. Kaikkeen sitä tilaa weppisivulla onkin käytettäväksi...

Yhtään ainutta hyvää sanaa en ole uudistuksesta kuullut. Kuinkahan moni muu on anellut, että palauttakaa nyt se vanha järjestelmä?

Piki-tielle ei kannata lähteä kuin varoittavana esimerkkinä. Huh.

Mikko Silvonen kirjoitti...

Valitin Microsoftille tuosta yhdysmerkin korvaamisesta ajatusviivalla jo joskus 1990-luvulla entisessä työpaikassani: moni käyttäjä luuli hölmöilevän automaattikorjauksen olevan osa oikeinkirjoituksen tarkistusta, vaikkei Lingsoftilla ollut mitään tekemistä sen kanssa. Vielä eivät ole onnistuneet korjaamaan.

Pisteen jälkeisen ison kirjaimen lisäämisessä Microsoftilla taisi sentään olla jokin lista tavallisimmista pisteellisistä lyhenteistä, jotka eivät päätä virkettä.

Jotain on sentään parannettu: Alun perin englanninkielisen Wordin automaattikorjaus käytti aina samoja sääntöjä dokumentin kielestä riippumatta. Ruotsin kirjoittaminen oli yhtä tuskaa, kun i-prepositio muuttui automaattisesti isoksi I:ksi.

Ohari kirjoitti...

Mikko, niin minäkin olen luullut, ihan tähän sun kommenttiisi asti. Ilmeisesti on siis niin, että kielenhuoltokorjaukset tehdään yhdessä paikassa, ja tämä viivakorjaus onkin teknisesti ottaen muotoilukorjaus, joka tehdään toisaalla? Tuntuu vähän älyttömältä näin kielenhuollon kannalta katsottuna :-) Korjaustoimintojen teknisestä puolesta tietämättömänä mulla on ollut käsitys, että kaikki korjaus on samaa settiä. Edelleen, se on epäreilua tietysti, mutta luulisin, että yleensäkin kuluttajalle ohjelma näyttäytyy yhtenäisenä Jonkin Instanssin luomuksena, vaikka tosiasiassa kai sitä väkertää hyvinkin moni yksikkö.

Lyhenteissä on tosiaan käytössä muuten korjaustaulukko myös niin Open kuin Libre Officessakin, se täytyy vain ruksata erikseen pois käytöstä.

Parina päivänä viikolla jouduin taas käyttämään muutamaakin eri konetta ja siten myös ohjelmaa (kuin kotona), ja voi sitä ruksailtavien kohtien määrää! Ja lisätarkistusta, että olenhan nyt varmasti ruksannut kaikki originaalidokumentin rikkovat säädöt pois. Aika vähällä vaivalla olisi tämä riesa ratkottu :-)

Mikko Silvonen kirjoitti...

Joo, suomen kieltä korjaa Wordissa ainakin kolme eri kikkaretta: AutoCorrect, yksittäisten sanojen oikeinkirjoituksen tarkistin (punainen alleviivaus) ja kieliopintarkistin (vihreä alleviivaus). Kaksi jälkimmäistä toteutimme Lingsoftissa.

Ohari kirjoitti...

Ohho, kaikkea sitä oppii! Hämmästelen kyllä, ettei MS ole vaivautunut korjaamaan viivaongelmaa. Vähän semmoinen heppoinen mielikuva tulee koko ohjelmasta tämmöisten turhauttavien sössimisten takia. Toisaalta, käytetäänhän sitä (ihmeen) paljon, vaikka yleisesti ottaen olen kuullut ihmisten aika tavalla sen äärellä kiroilevan.

sir Ola kirjoitti...

Yritin joskus lähettää tekstarina "ostin ruokaa", mutta puhelin olikin arvannut, että yritin kirjoittaa "optio suojaa". Hetken asiaa pohdittuani totesin, että näinhän se tietysti on, ja lähetinkin sitten tämän parannetun painoksen.

Ohari kirjoitti...

S'Ola, hyvin tehty. Mulle kävi vähän samalla tavalla joitain vuosia sitten, kun oli ilmassa romanssia yhden henkilön kanssa. Tekstasin hänelle, että terveisin Rouva Insomnia. Hän ei tiennyt, mitä insomnia tarkoittaa vaan arveli, että T9 oli tehnyt tepposet ja olinkin kirjoittanut Rouva Hormonia. Siitä tuli sitten ehkä vähän lyhyt romanssi, mutta sitäkin hormonaalisempi.

DorianK kirjoitti...

Tuskinpa tämä kovasti akuuttiin hätään lohduttaa, mutta kyllä IT-alallakin jotkut tähän kiinnittävät huomiota. Sikäli kirjoituksen ajankohta oli aika osuva, että juuri muutamaa päivää aiemmin Tampereella oli konferenssikin, joka sivusi aihetta:
"A major theme in this year's conference will be *Building the right thing*. It is not enough that software works — it must address a real need correctly."
(http://tamperegoesagile.fi/)

Samaan "aatteeseen" kuuluu nimenomaan se, ettei tehdä mahdollisimman paljon ominaisuuksia vaan itse asiassa juuri sen verran, mikä on pakko tehdä, että tarpeet saadaan täytettyä. Kuten asia joskus ilmaistaan, yritetään tällä tavoin "maksimoida tekemätöntä työtä". Tämä ei toki ole (vielä) arkipäivää läheskään kaikkialla.

Typerään tekemiseen puuttumisen ei pitäisi myöskään riippua siitä, missä kohtaa ketjua ihminen istuu. Myös sen yksittäisen propellipään pitäisi sanoa, jos hommassa ei ole järkeä, kun ollaan tekemässä jotain turhaa ja/tai typerää. Tässäkin toki on omat rajoitteensa paikasta ja ihmisestä riippuen, ja aina se toteuttava käsipari ei saa tai uskalla sanoa mitään, tai sitten häntä ei kiinnosta pennin vertaa.

Nuo automaattiset korjaajat/tarkistajat ovat toisaalta kyllä sikäli hankala tapaus, että joillekin ihmisille ne ovat (ilmeisesti) hyvinkin tärkeitä ja toivottuja, ja heidän kannaltaan ne eivät siis ole tarpeetonta täytettä. Niitä ei siis ehkä kovin helposti tuotteista tiputeta pois, vaikka ominaisuuksia muuten karsittaisiin... Mikä on kyllä harmi, koska itse heivaan ne aina saman tien jorpakkoon. Minusta on ihan ok, että ohjelma tarkistaa asioita ja vaikka ilmoittaa luuloistaan jollain alleviivauksella, mutta piru vie, jos se alkaa tehdä korjauksia yllättäen ja pyytämättä kuin pääministerin faksi.

Ohari kirjoitti...

Dorian, uskon kyllä, että IT-ala ei ihan kokonaan koostu pelsepuupeista ja muista ihmisvihulaisista, jotka haluavat lähinnä ankeuttaa kansalaisen elämää :-) Tuntuuko musta vaan, vai onko nyt jopa käymässä niin, että aiempaa enemmän kiinnitetään huomiota siihen, miten asiat toimivat eikä niinkään siihen, mitä kaikkea kyytiin saadaankaan tuupattua?

Tämä korjaus-muotoilukriisi olisi mielestäni helpoiten ratkaistavissa niin, että yhdellä toiminnalla kaikki avusteet saisi pois päältä – päälle. Kyllä minä niitä itsekin käyttelen, ja tiedän, että niistä on ihan oikeaakin hyötyä.