torstai 18. lokakuuta 2012

Hyvä nainen

Kaksi asiaa painaa sydäntäni koskien yhteistä sukupuoltamme.

* * *

1) Vaikka olisit oppinut, että et sukupuolesi vuoksi voi tarttua porakoneeseen tai laskimeen tai ydinvoimalaan tai lakikirjaan tai kampiakseliin tai kansainväliseen kauppaan, olisi hienoa, jos et siirtäisi näitä oppeja jälkipolville.

Yliopiston kahviautomaatilla kuultua:
Ja sit sun kyllä kannattaa ottaa se mies mukaan sinne, koska miehet ymmärtää niin paljon paremmin bisnestä ja ne on parempia lukujenkin kanssa.
Nuori nainen toiselle nuorelle naiselle

Ihan totta. Olen törmännyt – ja usein – nimenomaan naisten asenteihin omiin, sukupuolesta johtuviin kykyihinsä. Ei tule edes mieleen kokeilla asioita, joiden tekemiseen jotenkin mystisesti kuvittelee tarvittavan kikkeliä. Kaikkia ei kiinnosta kampiakselit, selvä se, mutta että sukupuoli olisi se syy, joka määrittelee kiinnostuksen ja osaamisen, on ihan kukkua. Tämä kannattaa nyt viimeistään uskoa ja sisäistää.

Eri asia on tietysti se, että teeskentelee avutonta, jotta saa Miehen toimimaan. Äh. Ihan totta II. Eikö voi vain pyytää? Kuinka söpöä on olla sormi suussa, jalkaterät sisäänpäin ja lässyttää, noin niin kuin aikuisena?

Olen kuullut, että joitain miehiä viehättää avuttomuus. Jotkut naiset tykkäävät olla viehättävän avuttomia. Molemmat voittavat? Ihmettelenpä vain, kuinka avuttoman asemassa oleva voi koskaan voittaa yhtään mitään. Luulisi itsekunnioituksen menevän viimeistä ripettä myöten.

* * *

2) Auton on pysähdyttävä suojatien eteen, jos jalankulkija on astunut tai on selvästi astumassa sille.

Näppituntumatilasto kertoo, että miehet antavat jalankulkijalle tietä lähes aina ja naiset eivät juuri koskaan. Mitään lukuja tai prosentteja minulla ei ole tähän heittää, mutta silmämääräinen arvio tämä on, ja väitän, että aika osuva.

Olisipa hienoa, jos voisin väittää toisin.

8 kommenttia:

Tiina kirjoitti...

Olen muuten tehnyt saman havainnon suojateitä ylittäessä. Paitsi jos miehellä on Audi, niin silloin hänkään ei pysähdy.

Pari kertaa tässä lähiaikoina on ihan pelottanut lähteä ylittämään suojatietä naisautoilijan edestä, koska molemmilla kerroilla naisautoilija on ollut kääntyvä ja pää on ollut niin tiiviisti kääntyneenä sinne suoraan tulevien autojen suuntaan, että olen ollut lähes sataprosenttisen varma, ettei kyseisellä naisautoilijalla ole pienintäkään näköhavaintoa jalankulkijoista. Että jos olisi tullut sopiva rako, josta luikahtaa vasemmalle, niin auton puskuri olisi ollut melko varmasti polvilumpiossani.

Tosin Roomasta selvittyäni hengissä en ihan hirveästi ole enää jaksanut kritisoida Tampereen autoilukulttuuria. :D

Tiina kirjoitti...

Olipa epäselvästi selitetty... No, voin piirtää kaaviokuvan ensi kerralla kun nähdään. ;)

Ohari kirjoitti...

Ymmärrän :-)

Minun otantani perustuu kotinurkilla tehtyyn empiiriseen tutkimukseen. Aika lailla tuossa taustakuvan oikeassa alareunassa on suojatie suoralla kadulla, hyvin merkittynä, koulun kohdalla. Kun autoa ohjastaa nainen, hän suojatietä lähestyessään painaa kaasua ja kääntää päänsä poispäin. Semmoinen on vauhti, että ei tee mieli kokeilla, kumpi voittaa. Kun autoa ohjastaa mies, hän uskoo, että jumaliste tuo hullu akka syöksyy tosiaan tuohon tielle, ja pysähtyy. En osaa kyllä arvioida, mistä tämä johtuu. Nainen nyt kuitenkin on se empaattinen, söpö, vaaleanpunainen ja pörröinen sukupuoli noin niin kuin oletusarvoisesti, että jotain mätää tässä yhtälössä on. Olen pyytänyt Tota tekemään omaa tutkimusta, josko väistettävän sukupuoli vaikuttaisi tähän (naiset väistävät miehiä, miehet naisia), mutta kuulemma tulos on samanlainen kuin omani.

Että nyt sitten, me naiset, lopetamme suojateillä koheltelun Kansainvälisen Naistenliiton päätöksellä, KOP.

Tiina kirjoitti...

Osansa asiassa voi olla varmaan sillä, että valtaosa miehistä kuitenkin yhäkin avaa naiselle oven jne. Olisi tosiaan hyvä saada miesnäkökulma tähän aiheeseen, että onko se nimenomaan nainen, jonka ne miesautoilijat päästää kadun ylitse vai ihan kaikki.

Ohari kirjoitti...

Ton näkemys on siis, että miehet päästävät hänet useimmin tien yli kuin naiset. Mitenkähän lasten kanssa on? Tässä olisi nyt jollekin kätsälle tutkijalle taas askar :-)

Suvi Trokee-Daktyyli kirjoitti...

Enimmäkseen lastenrattaita työntäen liikkuvana olen todennut, että mieskuljettajat antavat tietä useammin kuin naiskuljettajat. Johtuisiko siitä että elämme kulttuurissa, jossa perinteisesti miehet ovat olleet kohteliaasti väistävää sukupuolta ja naiset sitä väistettävää sukupuolta? Ei nimittäin ole yksi eikä kaksi kertaa, kun mieheni on valitellut jalkakäytävällä vastaan tulevista naisihmisistä, jotka kävelisivät vaikka päin jos mies ei väistäisi.

Ohari kirjoitti...

Suvi, ihan kelpoisa teoria, mutta. Ensinnäkin, "kävelisivät vaikka päin jos mies ei väistäisi" on vähän ongelmallinen. Miksi se mies ei väistäisi siinä kuin nainenkin? Toisekseen, tuolla Menopaussilassa tästä neuvoteltiin ja siellä aika moni naisihminen laillani avautui siitä, että aina meitä tölvitään. Arvioimme, että on tyyppi, jonka yli kävellään, ja on tyyppi, joka yli kävelee. Näin siis kävelypelissä, mutta autolla liikkuessa näyttää olevan toisin ja näkyy sukupuolijakauma. Tai näkyy ja näkyy, pikemminkin perstuntuu. Ehkä miehet ottavat liikennesäännöt kirjaimellisemmin ja naiset, etenkin tämän jalankulkijoiden väistämisen, enemmänkin suosituksena. Aika kehno liikennekäsitys kyllä on sitten, se on sanottava.

Suvi Trokee-Daktyyli kirjoitti...

Toki mies on väistämisvelvollinen siinä kuin nainenkin myös jalankulkijana, mutta pointtini on että ei miehen (tahi naisen) kuulu joutua väistämään vastaantulijaa kymmenenä kertana kymmenestä :)